Follow Me Peeps ^_^

Tuesday, June 10, 2014

15% lebih banyak

pada saat menjelang haid, nafsu makan biasanya meningkat. berdasarkan penelitian, saat memasuki fasa ini atau 2 minggu sebelumnya, wanita tanpa mereka sedari mengambil karbohidrat 15% lebih banyak. sebaiknya masa ini elakkan makanan bergoreng dan tinggi lemak kerana ia hanya meningkatkan kadar estrogen dalam tubuh, sehingga perubahan ini menimbulkan rasa kejang pada rahim.

Sumber : iSIHAT September 2013

Monday, June 9, 2014

elak bersolek lepas rawatan muka

rutin rawatan wajah amat menyenangkan bagi ramai orang. untuk mendapatkan manfaat maksimum, sebaiknya anda tidak segera menggunakan alat solekan atau menggunakan losyen sehingga 12 jam setelah melakukannya. hal ini memberi peluang agar kulit wajah 'bernafas' dan tidak tersumbat.

Sumber : iSIHAT September 2013

Sunday, May 25, 2014

daging penting untuk remaja


bukan golongan bayi saja yang memerlukan nutrien yang cukup untuk tumbesaran. remaja (13-19) juga perlu demikian kerana tubuh masih melalui fasa pertumbuhan dan perkembangan. pola makan yang  kurang berkhasiat boleh menimbulkan masalah jerawat, cepat letih, menstruasi yang terlalu berat atau ringan dan mood yang naik-turun.

salah satu bahan makanan yang amat disarankan untuk remaja adalah daging lembu tanpa lemak yang merupakan sumber seperti protein, zat besi, zink dan vitamin A, B2, B6, dan B12. pengambilan yang cukup mampu mempengaruhi pertumbuhan kulit dan rambut, ketajaman otak, kesegaran tubuh, sistem imun dan sewaktu haid.

Sumber : iSIHAT September 2013
*image is googled

Tuesday, May 13, 2014

30 kali lompatan

tahukah anda, dengan hanya 30 kali lompatan dengan tali sudah cukup untuk membantu anda memperbaiki tahap kecergasan dan kekuatan tulang! malah, anda juga boleh lompat begitu sahaja tanpa tali. ini kerana, ketika melompat, tubuh akan naik turun sekaligus memberi kesan yang akan merangsang kekuatan tulang. tetapi, pastikan regangan telah dilakukan terlebih dahulu sebelum melompat.

Sumber : iSIHAT September 2013

Monday, May 12, 2014

makan bayam elak letih


atasi rasa letih selepas bersenam dengan mengambil makanan yang betul. ambillah sumber nitrat yang tinggi seperti bayam dan strawberi untuk mengurangkan rasa letih tersebut. nitrat menghasilkan nitrat oksida yang meningkatkan aliran darah dan oksigen ke dalam otot bagi mengatasi keletihan.

Sumber : iSIHAT September 2014
*image is googled

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...